Ікарами не народжуються. Ними стають
- Організатор:
- Василь Лахнеко
- Дата початку:
- 06.09
- Час початку:
- 09:00
- Час завершення:
- 14:00
- Місце проведення заходу:
- с. Тупичів
- Опис:
Новини Городнянщини 14 вересня 1991 року
Запам'ятайте цю дату: 6 вересня 1991 року. Вона має увійти червоним рядком в історію району, а тим більше Тупичева. В цей день 25-річний Василь Лахнеко на саморобному літаючому апараті піднявся в небо.
Ікарами не народжуються. Ними стають. Важко сказати, коли Василя Лахнека звабила мрія самотужки здолати земне тяжіння — зробити крила, щоб піднятися до сонця. Мабуть, ще на зорі дитинства, коли не міг відірвати погляду від маленької цяточки в небі, що залишала за собою срібний слід. Та більше, мабуть, тоді, коли керівник гуртка Тупичівської середньої школи М. 3. Онищенко прилучив четвертокласника до цікавого заняття.
Вони виготовляли невелички кордові моделі, а потім бралися за складніші — з гумовими мікродвигунами.
Надія БІорисівна, мама Василя, розказує, що син в дитинстві не відрізнявся від ровесників, був по-доброму пустуном, вчився від інтересу. Алеі був допитливим практично , не втрачав нагоди перевівірити те чи інше явище самотужки, власними руками. Одного разу пізньої осені він непомітно приніс у клас вужа. Пригрівшись, плазун під час уроку виліз на парту і постав запитальним знаком.
Всі були ошелешені. А Вася цим наче підтвердив теплокровну особливість цього виду плазунів.
Але не земля — небо його манило дужче іі дужче. Навчаючись у старших класах, Василь три роки їздив з Тупичева у Городню в станцію юних техніків, де глибше пізнав тонкощі авіамоделізму і ширше розкрив себе. У сімейному альбомі с фотознімок, на якому зафіксовано троє гуртківців - учасників обласних змагань з авіамодельного спорту — Валерій Жаловський, Сашко Дудко і Вася Лахнеко.
Які шляхи повели їх далі? Василя поманила дитяча мрія. Після закінчення середньої школи він їде у Запоріжжя у так званий учбовий центр льотчиків. Головне завдання поки що — навчитись літати, подолати страх висоти і відстані між землею і небом. І ось через короткий строк Василь сидить за штурвалом невеличкого літака Л-29. Перший самостійний політ. А від нього — ще 50 льотних годин.
Навчання в центрі закінчив у Калузі, і щоб вступити в льотне училище пілотів цивільної авіації, Василь їде в Алма-Ату. Чому саме туди? Тільки тому, що там розташо- вана зональна комісія, яка може дати цільове направлення. Юнак влаштовується столяром в учбово-тренувальному льотному загоні - треба ж бо на щось жити! Та й біля авіації все-таки. Розбиті літальні апарати не лякать його, а додають пристрасті скоріше реалізувати задумане. І вже, здається, він пройшов комісію, от-от буде зарахований в Сасівське училище льотчиків. Та прикрий випадок віддаляє його мету на рік. Він, не провчившись в училищі й дня, вимушений на єдине: братии академічну відпустку. Василь повертається у Тупичів, влаштовується у Будинок культури і працює рік — до осені.
І тільки після цього приступає до навчання в Сасівському училищі.
Студентські роки біжать швидко і цікаво. Василя більше цікавить практика. Най- химерніші саморобні літаючі апарати сняться юнаку. Він не минає нагоди, щоб побувати на аеродромах, познайомитись з однодумцями. Втім, він вже завів контакти із завгоспом училища і той виконує його прохання: виточує тяги до шасі майбутнього літака, інші вузли.
За два роки навчання юнак вивчає типи двигунів, теорію літаючих апаратів. Неподалік від Сасова — Моршанськ. У цьому невеличкому місті підібрався дружний колектив однодумців. Вони конструюють дельтапланери, інші саморобки. Василь здружується з ними і незабаром переїжджає туди. У кишені в нього — посвідчення пілота - любителя, видане спеціальною комісісю. А в душі — незгасне бажання сконструювати власний літак.
І ось літо, а точніше, серпень цього року. У Чернігові більше тижня тривав авіа- салон різних типів саморобних літаючих апаратів. Сюди Василь Лахнеко доставив свій одномісний літак.
Доставив, як не дивно, на «КАМазі»,— розповідає.— Більше тисячі кілометрів їхали з ним.
Такий закон в ім'я безпеки людини: саморобки, перш ніж дозволити на них злетіти, повинні оглянути і випробувати спеціально підготовлені люди. Так було і цього разу. Льотчики-випробувачі С. Горбик і А. Крутов не зробили принципових зауважень апарату Василя. Але відчули одну невідповідність: злітає апарат при 80-кілометровій швидкості, а летить всього при 60-кілометровій. Порадили юнаку переробити кіль, змінити кут установки верхнього крила.
I ось з Чернігівського аеродрому у рідний Тупичів, де живе мати, Василь доставив свою саморобку.
— Привезли його на «Москвичі» із причепом,— розказує.—Вдома я й доробляв його.
Мало хто з тупичівців помітив, що ж привіз земляк. Але скоро на подвір'ї був складений невеличкий літаючий апарат. Бракувало матеріалів. Та юнакові таке не вперше. На переробку кіля Надія Борисівна виділила кілька метрів ситцю.
Василь промастив його клеєм і обтягнув трапецієвидний каркас. Дещо змінив кут установки крил. І ось ранок 6 вересня. Всього кількох чоловік потрібно було, щоб викотити літак на невеличкий луг, що неподалік садиби, і який тягнеться понад лісом в напрямку Великого Листвена. Цей луг Василю вже був знайомий з висоти. За якихось кілька тижнів перед відкриттям авіасалону у Чернігові Василь прилітав у Тупичів на чотиримісному «Як-18». Приземлився спершу на колгоспному злітному майданчику, де, як правило, сідає сільгоспавіа- ція. Але, потім пролетівши над рідною домівкою, побачив, що можна приземлитися поруч. Ніхто тоді не чекав «небесного» гостя. Вся околиця збіглася.
Так було і цього разу, хоч, мабуть, мало хто вірив, що цей невеличкий літак скоріше придатний на модель для виставки, а не для польотів. Бо одєі, діло — заводський «Як- 18» і зовсім інше — оця саморобка, на яку поставлено човновий двигун типу «Вихрь».
Але літак злетів. Вася Лахнеко піднявся тоді в небо.
Ми приїхали в Тупичів буквально через кілька годин після першого польоту. Невеличкий, ну, мало не зовсім іграшковий апарат стояв край села в низинці лугу. Сильний рвучкий і холодний вітер пронизував до кісток і аж ніяк не вірилось, що випробування були успішними. Василь відпочивав. Була післяобідня пора. Зустрівши нас, його мати —учителька Тупичівської школи Надія Борисівна, поки син збирався на свій «аеродром», пригостила нас грушами і теж заспішила з нами.
— У школі мене діти обступили сьогодні,— розповідає, — і про одне: це правда, що Вася літак зробив? Розкажіть. І на уроках сьогодні теж усі про це. Наче не ймуть віри...
Ми викочуємо літак. Ми — це директор Городнянської станції юних техніків Ю. А. Жаловський, керівники гуртків цієї станції Ю. М. Теліман, Ю. В. Панченко та В. Ф. Шупа і автор цих рядків. Вага літака — 280 кілограмів. Пального вистачає на 300 кілометрів. Швидкість польоту— 80 кілометрів. Котиться апарат нелегко, бо
поверхня лугу нерівна, з вибоїнами. Та ось Василь зупиняє нас і, одягши на руки шкіряні рукавички, а на голову захисний шолом, запускає двигун і сідає за управління. Місце для нього — як у звичайного літака, а от гвинт розташований не спереду, а за місцем для пілота.
Василь «дає газ», і літак на двох шасі рушає з місця. Рвучкий вітер наче гонить його у спину. Але від'іхавши — ні не від'їхавши, а по суті прострибавши лугом метрів за двісті, він розвернувся супроти вітру. Раптово зарокотів мотор і поніс літака назустріч нам. Та ось, наче бабка, він відірвався від землі і під дією повітряного потоку швидко став підніматися.
— Царице небесна!— чую як шепоче Надія Борисівна,-— Хоч би все нормально обій шлося…
І в мене душа в тривозі: вітер ж бо який! А тим часом літак, набравши висоту метрів з 200, повертає на коло. Його кидає дещо вбік, та Василь швидко вирівнює його і летить уже над нами і з висоти махає рукою. Згадую чомусь західнонімецького пустуна Руста, який перелетівши значну відстань і посадивши літак на Красній площі, зробив цим самим одчайдушний виклик нашій протиповітряній обороні. Так, небо підкоряється тільки сміливим.
Ми з острахом і цікавістю спостерігаємо за польотом. Зробивши три кола, Василь завертає на посадку. І ось ми вже тиснемо йому руки. Мені здається, що найбільше здивовані і вражені баченим — працівники станції юних техніків. Мені теж не віриться. Але це правда. Василь тільки-но політав у небі і приземлився.
Юрій Панченко поспішає розпитати про двигун. Так, це човновий двигун «Вихрь». Але Василь Лахнеко дещо переробив його. Потужність - 30 кінських сил. Крила — з фанери, матерії і пінопласту. Тільки тепер на фюзеляжі помітно напис латинськими літерами «спайдер», що в перекладі означає павук. Дивна дещо назва. Але ж — це право автора.
Василь мріє полетіти на ньому у Моршанськ. Це Тамбовська область, навпростець — 800 кілометрів.
— Перегонами, від аеродрома до аеродрома полечу,— пояснює свій задум— Спочатку на Чернігів, звідти на Суми, потім на Курськ. От як тільки замовлю по рації маршрут цей, тоді й вирушу.
Там, у Моршанську, вони з друзями утворили мале підприємство, яке надаватиме «льотні» послуги замовникам. Треба буде облетіти газопровід — будь-ласка. Треба оглянути лісові масиви — теж будь-ласка. Отже у Василевих задумах є не тільки любительський а й практичний бік справи.
Щасливих зльотів і успішних посадок тобі, юначе!
Ну, а вам, усі, хто захоплюється авіамоделізмом, хочеться сказати таке: ніколи не цурайтеся, не зраджуйте мрії. Вона, як небо, підкоряється сміливим і наполегливим.
Л. ВАСИЛЬКО.